Opis projektu
Na zielonym terenie wokół Przedszkola nr 8 chcemy stworzyć ogólnodostępny, edukacyjny Park Doświadczeń, składający się z 7 interaktywnych, certyfikowanych urządzeń.
W skład parku wejdą takie elementy jak: naukowy hex, panel muzyczny, eko - kuchnia, eko - memory, panel sensoryczny, kuchnia EuGeniusza, ściana do pisania. Każde urządzenie jest wyposażone w tabliczkę informacyjną z opisem działania danego eksponatu.
Opis urządzeń:
a) naukowy hex - jest wspaniała bazą do przeprowadzania eksperymentów, a jednocześnie fascynująca zabawą z iluzjami i zagadkami optycznymi. Urządzenie angażuje wzrok, stymuluje umysł i wzmacnia percepcję. Rodzicom i opiekunom może posłużyć jako baza do wyjaśniania przyczyn powstawania złudzeń optycznych. Naukowy hex składa się z kilku atrakcyjnych urządzeń, które zapewniają najmłodszym użytkownikom świetna zabawę.
b) panel muzyczny - wrażliwość muzyczna powinna być kształtowana od najmłodszych lat, gdyż muzyka rozwija wiele umiejętności: logiczne myślenie, uważne słuchanie i integrację wszystkich zmysłów. Dowiedziono, że muzyka aktywizuje do pracy obie półkule mózgowe i umożliwia im stan równowagi. Ćwiczy także małą motorykę dłoni oraz precyzję. Wpływa na rozwój emocjonalno - społeczny, a dzięki wielu instrumentom w naszym panelu muzycznym dzieci mają okazję poćwiczyć współpracę w grupie i komunikację.
c) eko-kuchnia - zabawa w gotowanie to jedna z najbardziej ulubionych dziecięcych zabaw. Naśladowanie czynności dorosłych i wcielanie się w role to ważny etap w rozwoju społecznym dziecka. Dzieci uczą się opowiadania historii, a wymyślanie nowych potraw sprzyja naturalnemu rozwijaniu kreatywności. Urządzenie uczy najmłodszych, że do zabawy nie potrzeba gotowych zabawek, czasem wystarczą liście, trawa i kamienie, by stworzyć imitację najlepszej uczty kulinarnej! Dzięki dużym gabarytom Eko - kuchni dzieci mają szansę na interakcję z rówieśnikami, jednocześnie ucząc się współpracy, podziału zadań i rozwiązywania konfliktów. Urządzenie rozwija zdolności manualne i motorykę dłoni.
d) eko-memory - to jedna z najbardziej popularnych gier, która pomaga ćwiczyć pamięć i koncentrację. Wspiera kojarzenie faktów, a nasza autorska wersja łączy zabawę z wiedzą o przyrodzie i ekologii. Gra doskonale stymuluje psycho - ruchowo i stanowi mądrą rozrywkę zarówno dla dziecka, jak i dorosłego.
e)panel sensoryczny - kolory wpływają na nastrój, emocje i mają niebagatelny wpływ na rozwój psychiki dziecka, a wrażliwość na barwy należy do tej samej kategorii percepcji sensorycznej, co wrażliwość na dźwięk. Nie bez przyczyny kolory znajdują zastosowanie nawet w terapiach np. popularnej dziś koloroterapii. Panel sensoryczny zachęca dziecko do obserwacji, stymuluje jego wzrok i percepcję, uczy rozpoznawania kolorów i kształtów, a przy okazji zapewnia dobrą zabawę.
f) kuchnia EuGeniusza - inspiruje i zachęca do eksperymentów. Tu nie ma jednej gotowej instrukcji zabawy - wszystko zależy od wyobraźni dzieci.
g) ściana do pisania - ogrodowa, całoroczna ściana do malowania jest urządzeniem sensorycznym, które rozwija wiele umiejętności: precyzję, małą motorykę, wrażliwość, estetykę oraz uważność na otaczający krajobraz. Dzięki swoim gabarytom i przezroczystej konstrukcji pozwala na naukę współpracy w grupie i budowanie więzi społecznych. Od teraz plac zabaw może stać się inspirującym miejscem do kreatywności i wyobraźni!
Uzasadnienie projektu
Celem projektu jest zachęcenie dzieci i młodzieży do mądrej zabawy na świeżym powietrzu. Wychodząc naprzeciw potrzebom integracji społecznej i coraz większym skutkom spędzania czasu młodzieży przed komputerami, chcieliby stworzyć kreatywną, a przy tym innowacyjną przestrzeń zieloną nie tylko dla podopiecznych naszego przedszkola, ale również wszystkich mieszkańców. Wybrane urządzenia mają za zadanie przekazywanie wiedzy poprzez zabawę, dzięki czemu dzieci i młodzież chętniej zgłębiają tajniki nauki.
Przestrzeń staje się nie tylko miejscem spotkań mieszkańców mieszkańców, ale również rodzinną atrakcją turystyczną miasta. Park Doświadczeń będzie dostosowany do osób w różnym wieku (od kilkulatków do seniorów) oraz do osób z niepełnosprawnością ruchową. Nawet osoby niewidome, często wykluczone z tego typu atrakcji, znajdują tu przestrzeń dla siebie i będą mogły skorzystać z urządzenia dźwiękowego.